Borobudur a Prambanan

Den 18.

Budíček zazvonil v půl čtvrté ráno a hned poté jsme s bručením lezli s postele. Hodili na sebe oblečení z připravených hromádek a vzali si cestovní batůžek a foťák. Ve čtyři hodiny na nás před hotelem čekal menší autobus, který nás dovezl až k Borobuduru - buddhistickému chrámu, který se skládá z šesti čtvercových podlaží a třech hlavních kruhových teras. Na cestě k vrcholku jsme dostali baterku, protože přece jen byla ještě tma. Lezli jsme po kamenných schodech k hlavní stúpě a prošli tak symbolicky třemi světy - třemi sférami budhistické kosmologie: kámaavačara („sféra žádosti“), rúpaavačara („sféra forem“) a arúpaavačara („sféra beztvarého bytí“). Liší se od sebe výjevy na stěnách. V dolních terasách jsou v kameni vytesány obrazce, kdy se člověk už dokázal odpoutat od vášní, ale zatím je ještě spjat s formou. Můžeme si zde prohlédnout reliéfy, které vypráví o životech Buddhy a jeho činech. Postavy jsou na první pohled všechny stejné. Ale to je však jen zdání. Každá postava se liší malými detaily, které dokáže rozeznat jen dobrý průvodce nebo samotný mnich.
           Tři kruhovité terasy odpovídají stádiu, kdy člověk dosáhl dokonalosti, kdy se už odpoutal od přání, tužeb a od světa hmotného. Proto terasy představují něco neohraničeného, volného, dokonalého. Nejsou tady už obrazce ani sochy malých Buddhů, jen zvonovité stúpy umístěné do pravidelných kruhů.

My jsme si stoupli vedle zvonovité stúpy na vrcholku a pozorovali východ slunce. Obloha byla temná, ale po chvilce zčervenala, zežloutla, zoranžověla. Měnila se každým okamžikem a my tu krásu jen pozorovali. Jen škoda, že tam bylo tolik turistů. Chtěla bych si tam jen tak sednout a kochat se rozjasňující se oblohou bez cvakajících fotoaparátů (tedy, já fotila taky jako divá) a šramotu kolem. Pak by to bylo úplně dokonalé. Už se celkem rozednělo. Na druhé straně chrámu byla všude pod námi mlha, ale určitě ji sluneční paprsky rozeženou, až vykouknou. Na chvilku se z nebe vytratily všechny barvy. Už nebyly červánky a rudá záře. Napjatě jsme čekali, co se bude dít. A pak vykouklo Slunce. Pomalu vylézalo mezi dolíčkem dvou hor a zlatavě pálilo. Začal nový den.

Prošli jsme si okolní terasy cestou dolů a vrátili jsme se zpět na recepci, kde nám za vrácení baterek dali červený šátek s potiskem Borobuduru. Mohli jsme si tam dát i snídani – kávu, která nám po několika dnech brzkého vstávání přišla vhod.
           Řidič nás vyzvedl přesně v osm, jak bylo domluveno a jeli jsme hodinu a půl k druhému chrámu jménem Prambanan. Tentokrát to byl ale hinduistický chrám vytvořený na počest manželky boha Šivy a její nádherné štíhlé postavy. Prambanan v překladu znamená štíhlá panna. Chrám byl postaven na počátku desátého století našeho letopočtu. Celému komplexu staveb dominují tři nejvyšší chrámy zasvěcené bohům – Brahmovi, Šivovi a Višnuovi, jejichž sochy můžeme vidět uvnitř.
           Museli jsme uznat, že Borobudur se nám líbil víc. Krásu manželky Durgy, také nazývané Lara Jonggrang, jsme spatřili, ale tolik nás neuchvátila. Prambanan byl velmi poničen a pod správou Unesca znovu vystavěn, stejně jako Borobudur, ale opravy jsou to velmi náročné. Kameny musí být umístěny přesně tak, jak dříve byly, a je velmi složité najít k sobě dva pasující kousky z na pohled stejných, ale odlišných reliéfů.
           Procházeli jsme okolo a lezli po kamenných schodech nahoru se podívat dovnitř chrámů na sochy bohů. A najednou ke mně přišel nějaký pán s dcerou a oslovil mě, jestli si mě s dívkou může vyfotit. Odpověděla jsem, že klidně může a tak si nás vyfotil. Netuším, proč někdo chce fotku s cizincem. Možná budu v hezkém rámečku v rodinném albu. Možná taky ne, ale přišlo mi to legrační.

Pak jsme se s Adamem vydali zpět. Museli jsme projít zahradami, kde zpívala žena pisklavým hláskem orientální písně. A na rohu u exotické zahrady s jeleny a srnkami nás odchytla skupinka školáků, abychom jim o sobě něco řekli a vyfotili se s nimi. Prý dělali nějaký projekt o tom, z jakých zemí sem přijíždí turisté.
             Z výletu jsme přijeli asi ve dvě hodiny odpoledne a zase jsme měli děsný hlad. Převlékli jsme se a vyrazili na obchůzku po městě. Chtěli jsme to tentokrát vzít druhou ulicí, kde by podle mapky měly být menší chrámky, ale mapu jsme si s sebou chytře nevzali a zabloudili jsme v uličkách malé čtvrtě u nábřeží řeky. Pomalu se stmívalo a ulička začala vypadat celkem strašidelně. Držela jsem se blízko Adama a rychlými kroky jsme procházeli dál. Nějaké malé děti vyběhly z rodinného domku a pobíhaly kolem nás a pokřikovaly: „Hello. Hi. What is your name? Hello…“
           Pak cesta konečně směřovala k hlavní ulici. Vyšli jsme u vlakového přejezdu, šťastní, že jsme zase na hlavní třídě. Procházeli jsme obchůdky a Adam si vybral skvělou košili s barevnými vzory. Obával se, že rovný střih mu nebude slušet a ve velikosti bude plavat, ale po vyzkoušení mu padla jako ulitá. Moc mu slušela.
                  Bolely nás nohy. Au au, čvacht. Doploužili jsme se domů, sbalili si věci na zítra a mrtví padli do postele.